Obě černé skřínky z havarovaného letounu Ethiopian Airlines byly nalezeny. Další společnosti uzemnily svá letadla, Smartwings čeká na vyjádření výrobce

Nedělní nehoda letounu společnosti Ethiopian Airlines si vyžádala 157 lidských životů, jednalo se o druhou nehodu Boeingu 737 MAX 8, kdy stroj několik minut po startu havaroval. Kapitánem byl jistý Yared Getachew, jeden z nejzkušenějších pilotů Ethiopian Airlines s náletem více než 8 000 hodin.

 

Příčina pádu letu ET 302 není stále jasná. Podle CNN si vyšetřovatelé všimli, že se Boeing před dopadem choval velice podobně, jako ten, který havaroval loni na podzim v Jávském moři. Tehdy na palubě stejného typu letounu zahynulo 189 cestujících.

 

Na místě nehody byly dnes nalezeny oba zapisovače údajů, které by mohly vyšetřovatelům objasnit, co se na palubě letu ET 302 přesně stalo. O případ se zajímá Federal Aviation Administration (FAA) a Evropská agentura pro bezpečnost v letectví (EASA).

 

Zapisovač letových údajů z letu ET302

 

Dnes ráno podal čínský úřad pro civilní letectví výzvu k uzemnění všech strojů Boeing 737 MAX 8, které jsou provozovány na území Číny. Vzápětí se přidaly i indonéské společnosti Lion Air a Garuda Indonesia. Své dva MAXe odstavily i Cayman Airways. TUI Group či Flydubai situaci monitorují a prozatím se k odstavení svých MAXů nerozhodly. České SmartWings čekají na vyjádření Evropské agentury pro bezpečnost letectví a až poté se rozhodnou učinit další kroky. Smartwings má aktuálně ve flotile sedm letounů typu 737 MAX 8, z čehož je jeden již delší dobu odstavený. Čtyři další čekají v Seattlu na své dodávací lety do Evropy.

 

 

Český Úřad pro civilní letectví nemá podle svého mluvčího Vítězslava Hezkého informace o nutnosti omezení provozu nebo uzemnění těchto letadel. „V rámci standardního systému aplikovaného v civilním letectví v globálním i evropském prostředí mohou být vydávány tzv. Příkazy k zachování letové způsobilosti (Airworthiness Directive), které jsou vydávány úřadem, který vydal typové osvědčení, nebo případně v rámci evropského systému Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví (EASA), nikoliv tedy národním leteckým úřadem členského státu EU. Provozovatel je pak povinen tyto příkazy a v nich stanovené podmínky plnit a dodržet,“ dodal Hezký.

 

 

 

Boeing 737 MAX 8 letecké společnosti SmartWings

 

 

 

Foto: Flight Global, Letiště Praha

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *