České aerolinie změnily objednávku nových Airbusů. Koupí tři A321XLR a čtyři A220

ČSA po několika měsících spekulací potvrdily nákup čtyř Airbusů A220-300 a tří Airbusů A321XLR. Došlo tak k finální transformaci opce z roku 2006 uzavřené za dob tehdejšího vedení společnosti. České aerolinie měly původně opci na sedm Airbusů A320neo. Tu neustále oddalovaly, ale stále figurovaly na seznamu zákazníků, kteří si letouny objednali. Až letos v druhé polovině roku se počet objednaných A320neo zmenšil o čtyři kusy na pouhé tři letouny. Tato objednávka byla dnes oficiálně pozměněna na objednávku tří A321XLR, které českému dopravci umožní lety na východ Severní Ameriky a dovolenkových destinací v Africe a Asii. Dolet A321XLR je podobný jako dolet Boeingů 737 MAX, takže se dá spekulovat, že ČSA budou své nové A321XLR půjčovat mateřským Smartwings na obsluhu linek do destinací jako Kapverdské ostrovy, Dubaj či Omán. A321XLR jsou navíc objednány v konfiguraci 195 sedadel v ekonomické i obchodní třídě.

 

 

Airbusy A220 mají ve flotile Českých aerolinií dle deníku zdopravy.cz nahradit současných pět ATR72, kterých se má ČSA zbavit do konce příštího roku. Flotilu ČSA už na konci léta opustil letoun imatrikulace OK-MFT, který byl ve flotile od dubna 2016. Ve flotile tak zbývá posledních pět ATR72, tři z nich si ČSA pronajaly v roce 2013 (OK-GFQ, GFR, GFS), ty předtím létaly v Indii u dnes již neexistujících Jet Airways. Zbylé dvě (OK-NFU, NFV) dorazily v letech 2017 respektive 2018. Podle serveru planespotters.net je průměrné stáří letky ATR Českých aerolinií přes patnáct let. V případě jejich úplného nahrazení novými A220 by šlo o radikální omlazení flotily. Finální barevné provedení A220 bude známo dvanáct měsíců před dodáním prvního letounu.

 

 

Otazník stále visí i nad osudem pěti Airbusů A319, které ČSA dlouhodobě pronajalo Eurowings Group (ta se skládá z Eurowings, Eurowings Europe a Brussels Airlines). Tři z těchto letadel operují z báze ve Stuttgartu na linkách Eurowings, zbylé dvě z Bruselu na linkách Brussels Airlines. Na konci roku 2018, tedy pár týdnů před začátkem dlouhodobého pronájmu těchto pěti strojů, České aerolinie uvedly, že pronájem letadel skončí podle konce nájemní smlouvy. Nejprve by tak měl skončit leasing letounu imatrikulace OK-NEM, který je jedním ze tří, které jsou bázované ve Stuttgartu. Otázkou je, jestli jeho osud nebude stejný, jako osud šestého Airbusu A319 ve flotile (OK-MEL), který doslova utekl hrobníkovi z lopaty a na poslední chvíli mu byl prodloužen leasing až do prosince 2020. Původně měl stejně jako A319 OK-MEK a OK-PET být rozebrán na anglickém letišti St. Athan. V situaci, ve které Smartwings byl na jaře tohoto roku, se prodloužení leasingu jednoho A319 dalo pochopit. Kdy se Boeingy 737 MAX vrátí do vzduchu je stále jednou velkou neznámou a tak by se prodloužení leasingu A319 OK-NEM dalo taktéž očekávat. Na druhou stranu se šance, že 737 MAX budou do příští letní sezony opět létat, stále zvětšuje vzhledem ke sdělením Boeingu. V takovém případě by prodlužování leasingu nedávalo smysl.

Foto: Airbus

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *