Airbusu A330 Českých aerolinií unikalo palivo, vrátil se do Prahy

Během pravidelného letu OK 190 Českých aeroliní z Prahy do korejského Soulu došlu k úniku paliva z levého motoru Airbusu A330-300 registrace OK-YBA. Letadlo se po třech hodinách letu otočilo nad ruským městem Kazaň a vrátilo do Prahy. Piloti vyhlásili stav nouze.

Po přistání na letišti Praha – Ruzyně ohlásila letištní hasičská služba „masivní únik paliva“. Po vypnutí motorů a koordinaci s technikem a handligovou společností bylo letadlo odtaženo na stání, kde cestující vystoupili do terminálu. Na palubě bylo 268 osob včetně posádky.

Z důvodu nouzového přistání musely být všechny dráhy letiště uzavřeny. Vznikla tak zpoždění odlétajících i přilétajících letů do Prahy. Let společnosti Ryanair z Edinburghu musel být odkloněn do Brna. Nyní je provoz letiště již plně obnoven.

Letadlo Airbus A330-323 registrace OK-YBA s motory Pratt and Whitney PW4000 je staré 17,5 let. České aeroline ho mají pronajaté od Korean Air Lines od roku 2013. Je nasazováno primárně na lety do Soulu.

Mapa trasy letu z Flightradar24.com

Pokud by došlo k úniku paliva již nad Ruskem, měla by posádka letu při úniku paliva (tzv. fuel leak) okamžitě (ASAP) přistát na nejbližším vhodném letišti podle přiručky nouzových postupů (QRH) pro Airbus A330. Pokud se piloti rohodli s tímto defektem pokračovat zpět do Prahy, porušili by příručku nouzových postupů stanovenou výrobcem letadla, proto je pravděpodobné, že zprvu došlo k méně závažné události, která vedla k návratu do Prahy a únik paliva byla potvrzen až po vstupu letadla do vzdušného prostoru ČR. Toto je však jedna z možností, která se zatím nepotvrdila.

Letadlo bezpečně přistálo v Praze krátce před 11. hodinou. Dalším zajímavým okamžikem letu OK 190 byl postupný sestup do výšky 10 000 ft (3000 m), což by mohlo pokukazovat na problém s přetlakováním kabiny.

Níže obrázek z příručky.

Zdroje:

Titulní fotka: www.mall.tv/planespotting-2/planespotting

Záznamy komunikace: www.liveatc.net

Příručka nouzových postupů: http://elearning.onurair.com.tr/webcmi/data/Airbus/A330/O5A11401/QRH_9802.pdf

4 komentáře: „Airbusu A330 Českých aerolinií unikalo palivo, vrátil se do Prahy

  • 24. 2. 2019 (11:09)
    Permalink

    Dobrý den,
    Rozhodně bych si nedovolil kritizovat rozhodnutí kapitána vrátit se na domovské letiště, když to závada umožnila. Kapitáni A330 ČSA jsou zkušení a rozhodně vědí, jak se v jaké situaci zachovat.
    Nízkou letovou hladinu patrně zvolil z důvodu, aby zvýšil spotřebu a tím snížil přistávací váhu letadla, které bylo původně natankované na maximum. Návratem ušetřil firmě nemalé náklady.
    Pane kapitáne, patří Vám poděkování!
    Hubert

    Reagovat
    • 24. 2. 2019 (13:37)
      Permalink

      Dobrý den, kritika vychází pouze s ohledem na možné porušení QRH. V současnosti stále nevíme, co vedlo k letu v nízké letové hladině. Jakmile obdržíme čerstvé a ověřené informace, tak je implementujeme do článku.

      Reagovat
  • 24. 2. 2019 (13:51)
    Permalink

    No, já si vzhledem k tomu, že ČSA již patří TVS dovolím tvrdit, že na kapitána byl činěn nátlak, aby se vrátil až do Prahy. Viz před několika lety “škrtnutí” ocasem letadla někde v Egyptě, při dalším mezipřistání na dalším Egyptském letišti bylo zjištěno poškození pláště letadla ale kapitán letadla opět vzlétnul a letěl až do Prahy, na webu se dá najít foto toho poškození, ale já být cestující, tak z toho letadla vystoupím. Všichni “strážní andělé” měli plné ruce práce, aby to letadlo doletělo. A podle mne je jen otázkou času, než TVS nějaké letadlo spadne, ale já v něm sedět nechci a nebudu!

    Reagovat
  • 25. 2. 2019 (17:51)
    Permalink

    Smekám před veškerým leteckým personálem!Jsou to také jenom lidé.Přeji všem hladké přistání!

    Reagovat

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *